Het coronavirus staat al wekenlang op de voorpagina van het nieuws. Nu ook de besmettingen in Nederland toenemen en wij thuis moeten blijven, kan het zijn dat jij hierdoor gevoelens van angst en onveiligheid ervaart. Hier vind je enkele tips voor jou of voor jouw ouders om je te helpen de spanning onder controle te houden, het nieuws in de juiste context te bekijken en een positieve kijk te behouden.

  1. Bekijk de zaken vanuit het juiste perspectief. Adem diep in en herinner jezelf dat je het nodige doet om besmetting te voorkomen. Het RIVM heeft richtlijnen opgesteld rondom het Coronavirus. Het is belangrijk om deze richtlijnen te volgen om verdere besmettingen te voorkomen. Echter zorg er ook voor dat je hierin niet doorschiet. Houd je dus aan de richtlijnen, niet meer, niet minder.
  2. Zorg dat je de feiten hebt. In de media wordt veel aandacht besteed aan het Coronavirus. Probeer een balans te vinden in hoe vaak je het nieuws kijkt, bijvoorbeeld één of twee keer per dag. Geloof niet alles wat er wordt gezegd, maar beperk je tot informatie waarvan je weet dat het klopt, zoals die van het RIVM.
  3. Praat er over. Het is niet gek dat je misschien angstig bent, dit mag er ook zijn. Als ouders kun je helpen je kind zijn of haar stress te verminderen. Door te praten en je gevoelens te delen kun je angsten relativeren en stress helpen verminderen. Voel je vrij om nuttige informatie vanuit het RIVM te delen met je vrienden en familie. Het zal hen ook helpen om te gaan met hun eigen spanning.
  4. Accepteer dat er onzekere tijden komen. Het is moeilijk om met onzekerheid om te gaan. Als je kunt accepteren dat er nog een hoop onduidelijkheden zijn en met het ongemak om probeert te gaan, zal dat erg helpen om je stress in bedwang te houden.
  5. Wees niet te streng voor jezelf. Dit alles is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het is ook gewoon een moeilijke periode, en daarom moet je niet al te streng voor jezelf zijn. Probeer afleiding te zoeken door leuke dingen te doen thuis.
  6. Zoek extra hulp. Als de angst voor het Coronavirus jou of jouw kind zo veel stress oplevert dat het normaal functioneren in de weg staat, is het verstandig om hulp te zoeken. Een hulpverlener van kan je helpen manieren te vinden om de stress dragelijker te maken. Via de homepage van Blikopangst kun je een gratis consult aanvragen (onderaan de pagina).

Deze tips zijn onder andere gebaseerd op de tips geschreven door de “American Psychological Association” en zijn aangepast voor de situatie voor jongeren en hun ouders.