Het is belangrijk om in gespannen tijden wat extra te ontspannen. Voor kinderen en jongeren die sneller angstig zijn is het belangrijk om hier extra aandacht voor te hebben. Hieronder zijn een aantal tips omschreven, waarvan we weten dat ze helpen te ontspannen. De tips zijn geschreven voor jongeren, maar ook ouders kunnen ze samen met jongere kinderen toepassen. De behandelaren van Yarin Jeugdhulp maken regelmatig gebruik van ontspanningsoefeningen. Bijvoorbeeld om te ontspannen voor het slapen gaan, of om piekergedachten het hoofd te bieden.

Haal adem door je buik

Een goede tip tegen stress is de buikademhaling. Het helpt je namelijk snel minder gespannen te zijn. Want, door via je buik te ademen krijgt je lichaam niet alleen meer zuurstof, maar je geeft je hersenen ook een seintje dat er niets aan de hand is. Zo voer je de buikademhaling uit:

  1. Ga liggen of zit rechtop met beide benen op de grond.
  2.  Laat één of beide handen rusten op je buik, net onder je navel.
  3. Breng je aandacht naar je hand(en) en adem rustig in, voel je buik uitzetten. En adem uit, voel je hand weer terug bewegen. Wil je meer focus, adem dan door je mond en luisteren naar het geluid van je adem.
  4. Adem 5 tellen in via je buik en adem vervolgens in 5 tellen rustig uit. Herhaal dit gedurende pakweg 3 minuten en je voelt je veel rustiger.

Doe iets creatiefs

Door creatief bezig te zijn, verleg je je focus. Je zet je verstand op nul en je aandacht gaat even volledig uit naar wat je doet. Je spanningen zullen hierdoor naar de achtergrond verdwijnen. Ga kleuren, knutselen, handletteren. Het maakt niet uit, zolang je maar iets doet waar je lekker mee bezig kunt zijn. TIP: doe mee aan onze fotowedstrijd.

Doe een spelletje

Je hebt leuke uitdagende smartgames om zelf te doen, maar je kunt ook een gezelschapsspelletje doen. Ook hier geldt weer: het helpt om je focus te verleggen!

Lach!

Lachen zorgt voor ontspanning. Tijdens het lachen komen er prettige stofjes in je hoofd vrij en die verminderen vervolgens de aanmaak van stresshormonen. Dus, kijk grappige filmpjes op YouTube, een leuke comedy /cabaretshow op Netflix of zie wat vaker de humor in van situaties. Zo blijf je stress de baas.

Lees een boek 
Ook lezen helpt goed om te ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat lezen je stressniveau aanzienlijk kan laten dalen. Zes minuten lezen is al voldoende om meer te ontspannen. Door helemaal op te gaan in wat je leest, kan je ontsnappen aan de zorgen en de stress van elke dag.

Luister naar muziek

Luisteren naar muziek heeft een ontspannende werking. Welke muziek jou laat ontspannen is heel persoonlijk. Hoe kies je muziek waar je rustig van wordt? Want niet alle muziek die je leuk vindt maakt je ook ontspannen.        
Bespeel je zelf een instrument? Ook dat zal je helpen te ontspannen: even een momentje voor jezelf, nieuwe dingen leren, terwijl je geniet van de klanken van je instrument.

Ga naar buiten en beweeg!

Onderzoek heeft uitgewezen dat bewegen in de buitenlucht je brein een opkikker geeft. Door buiten te zijn, kun je je hoofd leegmaken en zul je meer ontspannen terugkeren. Wandelen heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Ook sporten in de buitenlucht is een goede manier om stress te verminderen. Kies een activiteit uit die je leuk vindt, want dat vergroot de kans dat je regelmatig blijft sporten of bewegen. Luister wel naar je lichaam en zorg voor voldoende hersteltijd.

Let op! In verband met het Coronavirus wordt het afgeraden om op plekken te komen waar veel mensen zijn, volg hierin de adviezen van het RIVM. Ook in je tuin of op een balkon kun je in aangepaste vorm bewegen in de buitenlucht.

Handige apps, sites, boeken en materialen

Er zijn veel apps die je kunt gebruiken om te ontspannen, bijvoorbeeld:

  • Headspace (er is een kinderversie beschikbaar, Engelstalig)
  • Stilzitten App (Nederlandstalig)
  • Mindfullness App (Nederlandstalig)
  • Smiling mind (Engelstalig)
  • Stop, breathe, think (Engelstalig)
  • Calm (Engelstalig)

De populaire artiest Akwasi heeft in samenwerking met Schooltv het online mindfulness-programma ReChill gemaakt. Daarin laat hij op zijn eigen creatieve, komische en inspirerende wijze kinderen van 8 tot 12 jaar kennismaken met mediteren.

Ook bestaan er leuke boeken en ontspanningsmaterialen:

  • Het vollehoofdenboek een werkboek voor kinderen en volwassenen – Linde Kraijenhoff
  • Relax kids sprookjesmeditaties voor kinderen –  Marneta Viegas
  • Kaartenboxen van Helen Purperhart

Heb jij zelf nog goede tips om te ontspannen? Laat het ons weten!